Voorwaarden Wmo-vervoer Almere
Boekt uw Wmo-rit online via deze website of u belt met de mobiliteitscentrale die het Wmo-vervoer regelt.
- Rit boeken: om een rit te boeken reserveert u online via deze website of belt u naar telefoonnummer: 036 – 23 000 32. Een medewerker in de centrale zit klaar om u te helpen.
- Betaling van de rit: contant betalen kan niet. Door het afgeven van een incassomachtiging kunt u achteraf automatisch betalen. Betalen via PIN bij de chauffeur is ook mogelijk. Als u online boekt via de website, kunt u daar ook vooraf met iDEAL betalen.
- Vervoerspas: u heeft een vervoerspas van Wmo-vervoer Almere toegestuurd gekregen. Deze pas heeft u nodig om een Wmo-rit te boeken. Uw indicatie voor Wmo-vervoer is niet afhankelijk van deze pas.
- Keuze van vervoerder: u mag zelf kiezen met welke vervoerder u wilt reizen: u kunt kiezen voor Taxi Salders of voor Finish Taxi. U kunt altijd en wanneer u wilt bij het maken van een boeking wisselen van vervoerder. Maakt u geen keuze dan wordt u vervoerd met de vervoerder waarmee u de laatste rit bent vervoerd of maakt de centrale een willekeurige keuze voor u.
- Heeft u vragen?
Op deze website vindt u alle informatie over Wmo-vervoer Almere en antwoorden op veelgestelde vragen. Heeft u nog vragen? Neem dan contact op via 036 – 23 000 32.
Wmo-vervoer Almere: de vervoerspas
Komt u in aanmerking voor Wmo-vervoer dan heeft u of ontvangt u een vervoerspas met een uniek pasnummer. Deze pas moet u bij zich hebben wanneer u gebruik maakt van het vervoer. Met de vervoerspas kunt u elke dag reizen binnen de regio tussen 07:00 en 24:00 uur.
Verlies van de vervoerspas
Bent u uw vervoerspas verloren of is de pas gestolen? Vraag een nieuwe pas aan via het contactformulier of bel naar de centrale. Een nieuwe vervoerspas kost €15,-
Vervoersgebied
Uw Wmo-reis moet beginnen of eindigen in Almere. De eerste 25 kilometer betaalt u een beperkte eigen bijdrage. De kosten voor de eerste 25 kilometer leest u hier. Verder reizen is wel mogelijk maar hiervoor geldt een hoger tarief.
Op tijd boeken
Algemeen: boek uw rit de dag voor uw vertrek vóór 21.00 uur. Voor ritten die u op de dag van vertrek boekt, zijn wij afhankelijk van de beschikbaarheid van chauffeurs en voertuigen. Wij kunnen u dan geen vervoer garanderen op de gewenste vertrektijd.
Retourrit
Wilt u ook een retourrit boeken? Boek deze rit dan gelijk of geef bij het boeken van de heenrit aan dat u hiervan gebruik gaat maken als u nog niet weet hoe laat u teruggaat.
Boek de retourrit zo vroeg mogelijk, maar in ieder geval tenminste 60 minuten vooraf.
Op tijd afmelden wanneer u niet gaat reizen
Heeft u een rit geboekt maar is deze niet meer nodig? Meld deze dan zo spoedig mogelijk af!
Annuleer de rit via deze website of bel hiervoor met de centrale op 036 – 23 000 32
Tijdstip van ophalen
De chauffeur van de rit kan maximaal 15 minuten eerder of later dan de met u afgesproken tijd komen.
Reisduur
Houd rekening met omwegen en eventuele vertragingen. Plan uw rit ruim op tijd. Voorbeeld: Wilt u om 13:00 uur ergens zijn? Boek dan om 12:00 uur. Let op: Uw totale reistijd kan meer dan 45 minuten in beslag nemen!
Medische begeleiders
Als u door de aard van uw aandoening/beperking tijdens de rit (medische) ondersteuning nodig heeft of kan hebben die de chauffeur niet kan bieden dan bent u verplicht een begeleider mee te nemen. Zonder begeleider kan de chauffeur u weigeren mee te nemen. Deze (verplichte) begeleider reist gratis mee. Voor een verplichte begeleider dient u te beschikken over een indicatie van de gemeente of een NS-begeleiderskaart. De indicatie van de gemeente moet u op verzoek van de chauffeur kunnen laten zien.
Sociale begeleiders
Het is toegestaan om 1 begeleider mee te nemen. Deze begeleider betaalt dezelfde eigen bijdrage voor de rit als u.
Bagage
Het is toegestaan om 1 stuk handbagage per pashouder mee te nemen.
Hulpmiddelen
Naast de handbagage mag er per pashouder ook 1 hulpmiddel mee:
- Rollator
- Opvouwbare rolstoel
- Vaste, elektrische en sportrolstoel
- Scootmobiel*
*NB: Voor scootmobielen geldt dat zij bij ritten onder de 5 kilometer niet kunnen worden meegenomen. Een wandelstok wordt niet gerekend als hulpmiddel en kan altijd worden meegenomen.
Dieren
Herkenbare hulphonden kunnen gratis met u meereizen. Andere dieren mogen meereizen in een afgesloten tas/kooi, die u op schoot kunt houden. Bij het reserveren moet u aangeven dat u een huisdier mee wilt nemen.
Niet toegestane ritten
- Dagbesteding (vervoer via Wmo-dagbesteding of Wlz)
- Werk (vervoer via Uwv)
- Onderwijs 18+, Mbo, Hbo/universiteit (vervoer via Uwv)
- Onderwijs 18+, VSo, Praktijkonderwijs (vervoer via leerlingenvervoer)
- (Dag)Behandeling dat voor vergoeding door de zorgverzekeraar in aanmerking komt
- Ziekenvervoer dat voor vergoeding in aanmerking komt door de zorgverzekeraar wanneer u:
- voor nierdialyses naar een ziekenhuis of dialysecentrum moet;
- regelmatig vervoer naar een geriatrisch revalidatiecentrum nodig hebt voor behandeling;
- oncologische behandelingen met chemotherapie, radiotherapie of immuuntherapie moet ondergaan;
- zich alleen met een rolstoel naar een behandeling kunt verplaatsen;
- zo slecht ziet dat u zich niet zonder begeleiding naar een behandeling kunt verplaatsen;
- valt onder de categorie geneeskundige zorg voor specifieke patiëntgroepen (GZSP) en vervoer nodig heeft van en naar dagbehandelingen, die in een groep worden verleend en die onderdeel zijn van een zorgprogramma bij chronisch progressieve degeneratieve aandoeningen, niet-aangeboren hersenletsel of in verband met een verstandelijke beperking.